تورها

من به زندان ویلنیوس، لیتوانی رفتم، شما هم می توانید.

هنگام کاوش، تخیل شرط لازم نیست زندان Lukiškės 2.0 از زمانی که آخرین زندانی ساختمان‌ها را در سال 2019 ترک کردند، در اینجا بسیار اندک تغییر کرده است. استودیوهای هنرمندان، بارها و اتاق‌های مراسم اکنون در داخل ساختمان‌های سخت و فرسوده قرار دارند.

زمانی که مجموعه زندان لوکیشکس در سال 1904 در ویلنیوس ساخته شد، لیتوانی بخشی از امپراتوری روسیه بود. این زندان جایگزین صومعه هایی شد که در قرن نوزدهم به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفتند. در آن زمان یکی از مدرن‌ترین امکانات حبس بود و چندین ویژگی غیرمعمول را نشان می‌داد.

نوار داخل زندان لوکیشکس 2.0 در ویلنیوس، لیتوانی

این زندان که برای یک زندان غیرمعمول است، در مرکز پایتخت و نزدیک به خیابان های اصلی ساخته شده است. دارای فضاهایی بود که برای تنبیه، اداره، ارائه خدمات بهداشتی، آشپزخانه، نانوایی، حمام، انبار یخ و رختشویی تعیین شده بود. و این تنها زندانی بود که عبادت ارتدوکس روسی، کاتولیک رومی و یهودی را در خود جای داد. تعداد کمی از کلیسای کاتولیک رومی باقی مانده است، اما کلیسای ارتدکس سنت نیکلاس هنوز در بالای محیط چند حصاردار برجست.

مجموعه زندان Lukiškės هم از جنگ جهانی و هم از اشغال شوروی جان سالم به در برده است. بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله لیتوانیایی‌ها، بلاروس‌ها، لهستانی‌ها و یهودی‌هایی که با تغییر رژیم‌های سیاسی موافقت نمی‌کردند، در این مجموعه به‌شدت محافظت می‌شدند. برخی از فعالان اجتماعی، شخصیت‌های سیاسی، نویسندگان و امضاکنندگان قانون استقلال لیتوانی مدتی را در اینجا سپری کرده‌اند. اگرچه این زندان برای نگهداری حدود 700 زندانی ساخته شده بود، تعداد زندانیان به هزاران نفر افزایش یافت و 8 زندانی در سلول‌های برهنه کوچک جمع می‌شدند.

با درخواست لیتوانی برای عضویت در اتحادیه اروپا، شرایط بهبود یافت. نیاز به رعایت اصول حقوق بشر به این معنی بود که تعداد ساکنان کاهش یافته و برخی از امکانات رفاهی موجودات به سلول ها اضافه شده است.

Lukiškės به طور مداوم به عنوان یک زندان برای بیش از 100 سال کار می کرد. هنگامی که زندان درهای خود را به روی عموم در سال 2019 باز کرد، به زندان Lukiškės 2.0 تغییر نام داد که نشان‌دهنده دوره جدیدی برای این مجموعه است. هنرمندان، نوازندگان و سازندگان استودیوهای خود را در مناطق مختلف ساختمان راه‌اندازی کرده‌اند که اکنون مکانی جایگزین برای رویدادهای موسیقی، فرهنگی، هنری و فعالیت‌های خصوصی است. نمای بیرونی و داخلی خود زندان حفظ شده است و بازدیدکنندگان می توانند سفری را در طول صد سال تاریخ با یک تور راهنما آغاز کنند.

تور با راهنما از زندان لوکیشکس 2.0

گشت و گذار من با راهنما از ورودی اصلی زندان شروع شد و در کنار شبکه ایستاده بود، جایی که وسایل نقلیه که می رفتند و می رفتند برای ورود وسایل ممنوعه و تلاش زندانیان برای بیرون آمدن بررسی می شد. زمانی که زندانیان ورودی مورد رسیدگی قرار می گرفتند به سمت پذیرش حرکت کردیم.

در حالی که افسران زندان در حال بررسی پرونده‌های خود بودند، مجبور می‌شدند تا شش ساعت در اتاق‌های کوچکی که به جعبه‌کفشی معروفند، بمانند – چهار ساعت در هر اتاق. در مرحله بعد، آنها برای اشیاء غیرقانونی جستجو می‌شوند و سپس برای یافتن اقلام فلزی داخل بدنشان اسکن می‌شوند. چشمانم از تصور اینکه یک آیفون در داخل زندانی در حال بازگشت پیدا شد، اشک ریخت. ظاهراً برای قرار دادن اشیایی با این اندازه نیاز به آموزش است، اما تلفن های همراه کوچک (که به صورت آنلاین موجود است) به راحتی در داخل ترشح می شوند.

بالا رفتن از چندین پله به راهروی بالایی که در آن زندانیانی که مرتکب شدیدترین جنایات شده بودند محبوس می شدند. قوانین بسیار سختگیرانه ای که در مورد ترکیب جفت سلولی اعمال می شود – عدم اختلاط جنسیت و نوجوان منطقه جداگانه ای را اشغال می کند. با پایین آمدن به زیرزمین، در امتداد ردیفی از سلول‌های تک نفره راه می‌رفتیم که می‌توانست آن‌ها را در سلول انفرادی نگه می‌داشت – گاهی اوقات به مدت ۶ ماه. زندانی به امید مهلت حکم اعدام نیز در یکی از این سلول ها نگهداری می شود. اعدام در داخل زندان انجام شد. یک جلاد با یک تفنگ شلیک می کند. حکم اعدام تا سال 1998 در لیتوانی لغو نشد.

بیرون از ساختمان زندان ردیف‌هایی از سلول‌های بدون سقف وجود دارد که بدترین جنایتکاران اجازه داشتند برای تماشای آسمان بالا بایستند. آنها بقیه روز را در سلول های خود سپری کردند، جایی که تمام وعده های غذایی خود را در آنجا می خوردند. سایر زندانیان اجازه داشتند در فعالیت هایی از جمله دوره های آموزشی شرکت کنند. این سلول‌های بیرونی اکنون تا حدی پوشیده شده‌اند تا از نقاشی‌هایی که زندانیان روی دیوارهای پشتی آن‌ها انجام داده‌اند محافظت شود. اگرچه دیگر حصارهای برقی و سگ‌های نگهبان وجود ندارند، دیوارهای خاردار بلند باقی مانده‌اند و به وضوح فرار غیرممکن بود.

یک فرار موفق با ادعای هویت یک زندانی در شرف آزادی انجام شد. او به زودی بازگشت – عادات قدیمی

جان سخت. در همین حال، زندانی دیگر به جای اینکه با کشف «اشتباه» آزاد شود، یک سال دیگر در بازداشت بود. جای تعجب نیست که لوکیشکس به ظلم روانی شهرت داشت.

امروزه انواع موسیقی پر جنب و جوش، صدای ظروف شیشه ای و زمزمه پچ پچ پچ پژواک در ساختمان های Lukiškės Prison 2.0. این شهر به یک جاذبه اصلی در شهر ویلنیوس تبدیل شده است. همچنین در فیلم ها و تبلیغات استفاده شده است. بازدیدکنندگان ممکن است سلول زندان مورد استفاده در سریال Stranger Things فصل 4 نتفلیکس یا زندان در آگهی تبلیغاتی گوچی را ببینند.

فایل حقایق

برای آشنایی بیشتر با زندان و اسرار آن، بلیط و تور با راهنما را رزرو کنید اینجا.

پرواز: در حال حاضر تنها پروازهای مستقیم به ویلنیوس از فرودگاه های لوتون و استنستد با ویز ایر و از فرودگاه لندن سیتی با LOT انجام می شود، اما چندین گزینه جایگزین از طریق مراکز هواپیمایی مانند سوئیس ایر از طریق زوریخ و فین ایر از طریق هلسینکی وجود دارد. یک سرویس اتوبوس عمومی منظم از فرودگاه ویلنیوس به شهر قدیمی وجود دارد.

اقامت کردن: Artagonis Art Hotel، ویلنیوس، لیتوانی Artagonist Art Hotel واقع در شهر قدیمی ویلنیوس، فضایی تخیلی برای ماست که قصد شگفتی دارد.

همچنین بخوانید: جشنواره نور ویلنیوس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *