تورها

نمایشگاه “طلسم” آسل سارگاسکایوا

تصور کنید دختر جوانی هستید که در شرف ورود به یک جنگل مسحور شده هستید. مارها و دیگر موجوداتی که باید از آنها بترسید آنجا هستند. با این حال شما به اندازه کافی شجاع هستید که از میان شاخه ها عبور کنید و وارد شوید. جنگل مقدس است و مراسمی در حال برگزاری است. ماسکی که در طول زندگی خود زده اید در حال برداشتن است زیرا دیگر به محافظت از آن نیاز ندارید. جنگل را ترک می کنی، به عقب نگاه می کنی و رفته است.

خواب می دیدی؟

اسل سارگاسکایوا، هنرمند معاصر قزاقستان، علاقه زیادی به افسانه ها و داستان سرایی دارد. اولین نمایشگاه انفرادی او در بریتانیا “Enchanted” این را در بر می گیرد. «سریال جنگل طلسم شده» مجموعه ای از سه نقاشی است که داستانی را که در بالا توضیح داده شد، بازگو می کند. این کتاب از فیلسوف اسلامی فارابی الهام گرفته شده است. آسل گفت:

گسترش فرهنگ شرق و آوردن ذوق آن به غرب از طریق نقاشی هایم مهم است.»

آسل در سنین جوانی به بریتانیا نقل مکان کرد و در کنار تحصیلات ریاضی و علوم، آموزش حرفه ای هنر را دریافت کرد. او شروع به گذاشتن مداد روی کاغذ به عنوان راهی برای بیان احساساتش کرد. با توجه به مانع زبانی که او زمانی داشت، طراحی آسان تر از نوشتن بود. تا به امروز، آسل هنوز از نقاشانی که او را تحسین می کند، درس خصوصی می گیرد.

پرتره از خود

وقتی از او پرسیده شد که ترجیح می دهد از چه موادی در آثار هنری خود استفاده کند، آسل پاسخ داد: من دوست ندارم محدودیتی برای آنچه می توانم ایجاد کنم.

خلاقیت های او فوق العاده منحصر به فرد است. من هنوز نمی توانستم طرح های او را در ذهنم تصور کنم آسل راهی برای باز کردن قفل چیز جدید و زنده کردن آن دارد. اگرچه رنگ، مداد و اکریلیک روی کاغذ یا بوم رایج‌ترین روش‌های او هستند، او به تکنیک‌های متعددی باز است.

رنگ چیزی است که آسل بیشتر با آن دست و پنجه نرم می کند، زیرا او می خواهد قطعات روشن و شادی بیافریند، با این حال بسیاری از هنرهای او از دوران تاریک یا خود انعکاسی می آید.

نمونه‌ای از آن در «خود پرتره» است که صورت او بدون رنگ ترسیم شده است، اما سرش با الگوهای پیچیده و رنگ‌های مختلف برآمده است. نمادی از مبارزه او برای رفتار “عادی” در دنیای شرکتی که در آن کار می کند. پشت چهره مدیر مالی شرکت K&K، یک مغز خلاق زندگی می کند که در یک دنیای خیالی کار می کند و از طریق نقاشی های او به واقعیت منتقل می شود.

آسل به بررسی تضاد بین تفکر منطقی و متافیزیکی، به ویژه تمرکز بر زنان و رابطه آنها با جادو می پردازد. ‘Enchanted’ بخشی از مجموعه جاده ابریشم است. پروژه های متعدد نمایشگاهی که به بررسی مشکل وجود شاد یک زن، آزادی خلاقیت او، روابط بین زن و مرد و ارزش فرهنگ قزاقستان در خارج از کشور اختصاص دارد.

تولد خانواده نشان دهنده شجره نامه و DNA اجداد ما است. سمت چپ نقاشی می تواند هر زن در قزاقستان یا خود آسل باشد. این هنرمند عقیده خود را توضیح می دهد که «مرد بدون مادرش، زن، آن چیزی که بود، نخواهد بود. او که قادر به پرورش گل و انرژی است.»

بسیاری از جزئیات کوچک را می توان در این قطعه به تصویر کشید. گل ریز مگنولیا دلالت دارد زنانگی ملایم و در عین حال انعطاف پذیر در حالی که به دنبال سرنخ های بیشتر در پیام این هنرمند بود، آسل خوشحالی خود را از “در تمام نقاشی های (او) جستجویی را ترک کرد

با این حرف ها دوباره احساس کودکی کردم. کنجکاوی و توانایی جذب شدن در چیزی به نظر می رسد با افزایش سن کمرنگ می شود. یک کودک می تواند ساعت ها سر خود را در یک کتاب نگه دارد یا ذهن خود را با تخیل خود سرگرم کند.

آثار هنری اسل نقشه‌ای است که ما تشویق می‌شویم در آن گم شویم. دنیایی که تشویق می‌شویم متفاوت به آن نگاه کنیم. پرسه زدن در اتاق نمایشگاه او در VO Curations به من این حس را داد که درون یک داستان هستم. هر بار که به همان نقاشی برمی‌گشتم، چیزهای بیشتری می‌توان یافت و در هر مکالمه با آسل، چیزهای بیشتری آموخت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *